fredag 6 maj 2011

I början på maj


Tidningarna hade skrivit en massa om vandalisering och nertrampade blomsterrabatter i Stadsparken i Lund efter siste april, så jag tänkte ta mig en titt på förödelsen. Av någon sådan såg jag intet, alla de blomsterrabatter jag såg hade klarat sig bra (som den på bilden) och allt skräp var bortstädat.



I Louisiana i Humlebæk pågick bl. a. en utställning med bilder av Picasso från tiden 1936 - 1973. Mycket av dem var Picassos egna versioner av kända målningar som Frukost i det gröna av Manet och Sabinskornas bortrövande av David. Men det fanns annat att se på också, som denna installation (är det en sådan?) "Gleaming Lights of the Souls" av Yayoi Kusama. Man gick in i ett mörkt rum,, fick stå på en plattform omgiven av vatten och blev utsatt för denna ljusupplevelse, där färgerna varierade genom hela spektrum.


Fredagen gick jag en vandring i omgivningarna för att se om några orkidéer visat sig, men det var för tidigt. Det enda nya var denna blåsuga.






Vresbokarna i Hällestad slingrar sig om varandra som i en brottningskamp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar